Money, money, money

I detta nu:et då klassfrågorna blommat upp ur isen likt ett bambuträd som tränger igenom människor vid tortyr så kan jag inte heller låta bli att ägna några små tankar åt det här med klass.

Vart står jag i denna klassfråga?

Att definera sig till en klass har jag aldrig gjort, vad skulle den kunna tänkas vara?
En bondungejänta från landet med lågutbildade föräldrar - tänkas skulle vara lägre medel på det.

Men:
En  från landet unge med egenförtagande föräldrar - tänkas att nu lät det lite högre upp allt.

Förvisso har inte mina föräldrar någon flashig högskoleutbildning att skylta med på arbetsmarknaden och förvisso så räknas inte deras inkomst till någon högre klass.

Men:
Egenföretagande föräldrar som arbetat hela sitt liv, utvecklat, sått, drivit och skördat sin verksamhet för hela svenska folket. Det sitter mycket visdom i mina föräldrar som den högteknoligiska fördummade människan aldrig kommer komma i närheten av.
Den finns en vishet hos dom som inte kommer i närheten av vad "pappas pengar" och universitetsstudier skulle kunna lära mig.

Så det här om klass per definition som alltid uppriktigt sätt handlar om hur mycket du har på kontot, hur stort hus, fin bil du har känns förleget.

Egentligen spelar det inte så stor roll från vart du kommer ifrån, så länge hjärtat sitter på rätt plats och du inser att du inte behöver en massa pengar för att bli rik!

Man kan vara rik på så mycket men fokuset ligger alltid på pengar.

Vad är då jag?

en bondjänteunge som arbetat mig uppåt från arbetarklassen till universitetsstudierna? Känns riktigt punkigt och rivigt.

Det här med klassfrågan. Safaris och allt man kan åka på. Varför är det så fruktansvärt intressant att hela tiden påpeka på vad andra människor har mer av? Se till att skaffa det då om det väcks någon sorts avundsjuka i er. Det är inte omöjligt, det är bara å åk!

Tyvärr så ligger det så mycket fokus på att gnälla på andra istället för att förverkliga sitt eget. Fokus ligger hela tiden på någon annas ansvar, men tyvärr är det oftast så att det är just ditt egna ansvar ingen annans.

fattig som rik. Rika människor kan vara extremt fattiga, och fattiga människor kan vara extremt rika. Det gäller bara att se bakom ridåerna och upptäcka att allt kanske inte kan mätas med siffror.

rock´n roll


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0