appråpå mänskliga rättigheter och demokrati

Kaddafii är död säger de på radion min.
Enligt uppgifter sköts han till döds. Avrättning? Skadeskjutning som ledde till död? Spekultationerna är ganska många just nu om man följer nyheterna. Det har jag gjort, senaste två timmarna. P1 i mitt hjärta på jobbet.

Int fick han iaf känna av det där med demokrati och mänskliga rättigheter, den där Kaddaffi. Det där som demonstranterna som tillslut övertog hans land med ganska mycket hjälp från EU och Nato vill ha, om jag förstår det riktigt.

Föregå med gott exempel?
Nä, det verkar inte så.

Inte tillämpades de metoder som människorna stred för.

Kanske var det bara rättvisst om man får tro på de utsagor som människor berättat om hans tyranni?

Råttor kallade han sitt folk

En tes som går hett på nyheterna är att han hittades och mördades i en kloak.

isint it funny? Om det var sant. Var han den store råttledaren över sitt råttfolk menade han då?

Livet bet tillbaka på honom själv, om man ska tro på att det var sant.


Jag känner mig mest stum. Svårt att veta vad som hänt, vad som kommer hända och jag tycker det är svårt att anpassa mig till det att de skjöt honom till döds. Varför?

Jag trodde de stred för demokrati och mänskliga rättigheter. Gör man det enligt mig, så betyder det att alla är oskyldiga tills man döms i en domstol. Att allt, trots de som kallas för terrorister, folkmördare, diktatorer osv, också ska ställas in för rätta. OCH först om de döms, betala sitt straff. Inte innan.

Om jag förstår det hela rätt så fick han vad han förtjäna, han fick smaka på sin egen medicin som det heter.
Jag kan ändå inte tycka det är rätt. Inte när man jobbar för demokrati och mänskliga rättigheter.

Då ska man sona sitt brott först efter man har dömts. och att dömas till döden är ett alldeles för lätt straff. Att dömas till döden innebär inte att man får betala för sina brott, snarare att man befrias för lidandet av ett straff.

Nä, jag tror att det var ett stort misstag att döda honom. Stort misstag.

Jag ser fram emot spekulationerna kring hur det gick till och varför de kommande dagarna. Konspirationsteorierna är alltid roliga.


Jag önskar dock att de nu fixar detta, att sadla om. För nu ska ännu ett land som styrts under diktator börja tänka själva och börja utveckla sin väg här på jorden.
Det är inte lätt, det ska ni veta. Att bilda en demokrati. Att tänka själva. Att utveckla. Att styra. Att leda.
Ju fler valmöjligheter, desto luddigare, svårare, storartat blir det.

Som att släppa kalvar på bete efter att ha varit instängda och alla har vetat sina platser. Nu ska allt kastas om. Nu börjar det om. Tror det kommer bli många bakut innan det lägger sig.

Att störta en regim är en sak, stor. Men att bygga ett land. Det är ett bygge som aldrig blir klart.

Men vem är jag att sitta och spekulera och dömma. Jag sitter i mitt trygga Sverige på min stora röv och tycker jävligt mycket. Jag har aldrig behövt demonstrera för mina mänskliga rättigheter. Om jag hade fått göra det, kanske jag bara hade varit jävligt glad över att han är död.

Lycka till.

rock´n roll

Kommentarer
Postat av: Suzan...ne

Hoppas han plågades ihjäl!!!

Det behövs ingen domstol till sådana människor...

2011-10-23 @ 22:47:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0