Sverigedemokraterna är för lustiga

Nu blir det allvar en stund!

Sitter med Sverigedemokraterna principprogram framför mig. Jag har läst det några ggr denna eftermiddag nu.

Jag citerar: Män och kvinnor kompetterar varandra, och därför är alla barns rätt till en mor och en far av väsentlig betydelse.

Mhm, tänker jag. En mor och en far alltså. Det tolkar jag rätt av som att de är emot att homosexuella få adoptera barn.

Sen kommer det intressanta

Jag citerar vidare ur samma stycke, meningen efter: Centralt för Sverigedemokraterna är att alla människor, oavsett könstillhörighet, ska ha samma rättigheter och möjligheter.

Im confused.

Jag tolkar det som att alla människor ska  ha samma rättigheter och möjligheter. Och där ingår väl både rättigheten och möjligheten att kunna bli föräldrar?
Men det är ju inte alls så de skrev i meningen precis innan. Där stod det klart och tydligt att ett barn behöver en mor och en far. Eller hur?

Det står vidare inget om att barn med homosexuella föräldrar kan så att säga få det saknade könets intryck och värderingar från andra håll än inom den "egna familjen". Det nämns inget om detta.

orsaken till att jag kom att tänka på just detta är att jag har en kompis som skriver en uppsats om just synen på homosexuella osv i sin uppsats, genom att analysera ett helt annat parti men det var ändå lite intressant när jag kom över just de där två meningarna.

De stämmer inte alls överens med varandra och i en kritisk analys av texten skulle jag säga att de båda meningarna slår ut varandras betydelse fullständigt, för de står för helt skilda saker som inte kan samföras att praktiseras i verkligheten, utanför det skrivna pappret.

De vill helt enkelt att de ska se så bra ut som möjlig i principprogrammet och locka väljare från både sidorna. De som är för homossexuella adoptioner ser på meningen där det förespråkas om allas lika rättigheter och möjligheter, de som är emot ser på meningen med där det står att det är väsentligt att ett barn har både en mor och far, som tydligt talar emot att homosexuella ska få adoptera barn.


Än en gång, älskar jag partipolitikens ljuva ansikte, speciellt SD. Finns så mycket kul att analysera sönder.

Nu blir det jobb!

Rock´n Roll




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0