Facebook används som semesterskryt

Jag sitter och väntar på att pappa ska ringa och säga att han är klar med sina fixarsaker så jag kan köra ner bilen till hamnen åt syster, och han kan hämta upp mig så vi kan åka ut till landet.

Tänkte att jag kanske hinner med ett blogginlägg.

Sitter och läser DN på nätet och kommer in på artikeln: Facebook används för semesterskryt.

Ni kan läsa den här: http://www.dn.se/resor/sportlov/facebook-anvands-for-semesterskryt

Nu avslutade jag mitt konto strax innan jul och har inte lidigt av någon större abstinens, dock bara till vissa personer jag slarvat bort nummer till för att telefonvärlden idag gör otroligt dåligt hållbara telefoner. Men det kan ju lösas smidigare än att ha ett facebook-konto.

Intressant det där, att folk uppdaterar sin facebook på sin semester. Tanken slår mig lite, varför kan man inte vara inloggad på sin semester? Det är ju semester? Det är väl då man ska ta sig tid att göra såna saker man inte hinner med annars och koppla av?

Fast sen så läser man vidare och inser att den största delen uppdaterar den bara för att skryta och det gör mig lite full i skratt. Jag kunde inte bry mig mindre om vart folk spenderar sina semestrar. Oftast så handlar det om någon solsemester på någon väldigt turistigt ställe där de har "svenskt" kaffe på hotellet och alla i din närhet kan det svenska språket och du kan tillomed köpa aftonbladet i affären på hörnet, och han som står i affären tilltalar dig på knagglig svenska.
Jag är inte imponerad av såna slags semestrar. Då går jag hellre kvar i det kalla Sverige, som idag har bjudit på en blandning av snöstorm på förmiddagen, för att sedan byta tvärt till strålande solsken med slask på eftermiddagen.


facebook är trams, för mig. För er andra, kanske det inte är trams. Det kanske är bra. Men för mig just nu är det trams. Det hindrade mig i mitt vanliga liv, det där livet ni vet utanför internet. Eller hindrade, jag tyckte bara att det är inte riktigt helt okej att logga in flera ggr om dagen för att bara "kolla" vad som hänt sen sist! Den tiden lägger jag hellre på annat.
Jag vet inte hur många jag hört säga det där: Nej nej så mycket tid spenderar jag inte där varje dag, det lustiga är att det är precis de personerna som sa det där som jag såg vara mest inloggade, som uppdaterade sina statusar mest och som också kommenterade min status mest.
Det blir lite som ett addiction, som alkoholisten vägrar inse och erkänna sitt missbruk vägrar också facebook-användaren inse sitt kanske några överanvändande.
Måste....ha....lite...varje....dag! Helst....innan....frukost....efter...frukost...innan...lunch...efter...lunch. och så fortsätter det till sängdags.


Nu ringde pappa, så nu måste jag rusa.

Men iaf. värt att tänka på kanske, eller artikel värd att läsa!

Rock´n roll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0