My lucky day

Ett nytt inlägg då. Vad kan detta handla om då?

Idag har varit en sådan lättnadens dag. Helt underbar på många sätt. Jag vaknade inte alls när jag skulle, var så himla trött att jag nästan försov mig och var otroligt trött så jag såg nog rätt förvirrad ut i köket imorse. Första semet hade jag idag och det gick bra, sa dock inte så mycket i den öppna disskusionen men känner mig trygg med människorna och ska börja lära mig ta mer plats. Jag gillar verkligen kursen.
Sustainible Development "Change always produce winners and loosers" & " There is always money, the thing that lack is the political will". Två citat som kommer att etsa sig fast hos mig. Jag gillar upplägget och jag gillar hans sätt att lära ut. Vi har rollspel på våra seminarium och det kändes riktigt bra. Han ville även att vi skulle skriva lite som en "blogg" varje vecka om våra egna reflektioner och jag känner att det kan jag lika gärna göra här.
Något som jag började fundera på idag är det här med att när det gäller krig och ekonomiska kriser så verkar regeringar ha hur mycket pengar som helst att spendera men när det kommer till miljö, vård, skola och äldrevård så är det alltid ett stopp. Det ska sparas och det ska ändras. Det är hur lustigt som helst. Hur kan man rättfärdiga ett krig som verkligen skadar mer än det hjälper och inte vara mer rädd om vår natur? Har läst en hel del om historen kring vår uppfattning om naturen och det har varit riktigt intressant. Allt från de religiösa tolkningarna om hur mytisk och underbar naturen är till Hobbes & Lockes tankar kring att naturen är något ont som måste tämjas. (mer människan i naturen), och vidare till tankarna som uppstod under industrialiseringen att naturen är till för att människa ska kunna manipulera den till vad vi vill använda den till och inte tvärtom. Jag har aldrig riktigt tänk på att det är olika filosofer, forskare osv som har byggt upp våran uppfattning om hur vi ser på vår natur och vår inställning till den. Det är egentligen helt otroligt. Vi är så mycket mer styrda av intryck än vad vi tror.
Det är så mycket faktorer, små/stora som påverkar mycket mer än vad jag tänkt på förut.
Jag börjar bli mer och mer nöjd över kurserna jag läst och börjar inse att hur nära de ligger varandra trots allt.
Imorgon är det Theories of Justice igen och den kursen är jag lite kär i, känns igen från det jag redan läst men jag hoppas den går lite djupare, och den kursen kommer nog passa rätt bra in i med Women and politics som jag har på tordag.

Och slutreflekterat över mina kurser. Nu över det något roligare.
Jag har i eftermiddag suttit och kollat på motiv över nya tatueringen som kommer ske i januari, jag längtar redan. Jag måste bara bestämma mig lite för ett tema, sen får Roger fria händer! Något färggrant blir det iaf, och oldschool. Får se vart det lutar, lite sugen på att göra en hästsko men vet itne riktigt vart och hur den ska sitta. Tåls att tänka på.

Har varit och shoppat så mycket fina kläder ikväll på Victoria Square. De hade 10-20 % off för studenter så vi kände att det var dags att passa på. Jag har inte köpt så mycket nya kläder i sommar och har inte så mycket med mig (15 kilo på Ryaniar sucks). Fick en hel del fint faktiskt och är fruktansvärt nöjd över mina inköp. Nu blir det INTE något shoppa av på ett bra tag. Det enda jag känner jag verkligen är i behov av är en mössa, en halsduk, ett par skor att gå ut i och ett par vinterskor men det får bli ett senare bekymmer. Förhoppningsvis kanske Helene och Stefan kan ta med sig något hemifrån så jag slipper köpa nytt när de kommer hit i slutet av Oktober för att hälsa på Edward. *hoppas* Iaf, min mössa, en bok och kanske ett par skor! Får ringa hem och se vad de kan tänka sig.
Har inte betalt hyran än, sitter och väntar på ett intyg från både Kalmar och ett härifrån för att få slippa betala för januari. Blir tokig på det. Hemresan är klar dock. Skönt. 21 december kommer jag hem till Sverige igen. Då kommer jag vara totalt pank men förhoppningsvis mycket rikare på erfarenheter. Då åker vi också med Norwiegen airlines och kan ha 40 kg med oss, vilket jag kommer behöva. Ska köpa en väska till så jag kan klämma ner mitt täcke och lite annat smått och gott. Kan tänka mig att böckerna jag kommer köpa kommer väga en del med.

Imorgon är det onsdag och då har jag varit här i 3 veckor, nästa vecka är det en månad. Det går så sjukt fort. Då är det bara 2 månader kvar. Kan ni tänka er det. 2 månader? Jag blir lika förvånad varje gång jag tänker på det.
Jag fick lite Island-nostalgi förut, hittade Morphine på Spotify och var tvungen att minnas lite Islandstider. Lite underligt kanske ni tycker men jag pratade med två av fransyskorna som jag delar korridor med och vi pratade om Island så kom att tänka på Morphine som jag började lyssna på då jag bodde där. En lite underlig historia som jag inte tänker dra här men värd att minnas.

Jag hade tänkt ta ett kort på det jag hade shoppat, men jag vet inte om jag orkar riktigt.
Igår shoppade jag lite med, om jag ska vara ärlig. ett par svarta tygskor på primmarket för 2 pund (23-25 kr) ungefär. Det tyckte jag var lagom =)
Jag borde sova också, klockan är snart tolv men jag är inte trött alls. Jag är så dum på sånt. Jag såg ett avsnitt av Weeds förut med David och vi hade lite girletalk. Skönt! Han är min gulleplutt, no matter what!

En sak som jag har förundrats över är att mina naglar har fått fnatt, de faktiskt håller så pass bra att jag kan ha dem lite längre än jag brukar. Jag är lycklig! *ta hårt i trä nu* (så de inte går av).

Den bästa nyheten idag var dock att mamma mådde bra, att det inte var något. Jag tror jag aldrig blivit så glad i hela mitt liv. Jag hade nog gått under om det varit allvarligt. Jag började gråta när jag fick hennes mess. Jag älskar henne så mycket.
Jag tror jag varit lite nere sen förra veckan, inte riktigt på topp, men efter den nyheten kändes det bara som ett tungt betonglock kastades bort från mina axlar och mitt hjärta.

nej, nu ska jag nog ta och stänga ner detta, eller ja hitta något att se på eller iaf gå på toaletten innan jag kissar på mig.

Det blir jag och Springsteen en liten stund till ikväll! Sanna har verkligen rätt om honom.

Rock´n Roll \m/

P.s Mamma, jag älskar dig! Jag hade aldrig varit den jag är utan dig.


Kommentarer
Postat av: Suzanne

Älskar dig med!

2009-10-10 @ 10:53:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0